idrottscomfort

Hälsporre och Hallux Valgus specialist i Stockholm och på Värmdö.

Fotbäddar/Skoinlägg

Vi går tolv varv runt jordklotet under vår livstid. Därför krävs det en bra stabilitet för att orka och må bra. De första varven brukar gå bra. Och skador läker relativt snabbt. Ju äldre vi blir desto mer problem som tar längre tid att bli bra. Kanske för att vi nonchalerat och tänker det där fixar jag sen.

Du bestämmer själv hur du vill må de sista varven.

Att välja gel sulor är tyvärr ett tankefel. Initalt är de bra men med tid förändras de till det sämre. Och problemen förvärras. Skälet är att du belastar sulan som inte klarar av trycket och kollapsar.

 

Kan du inte promenera el träna?

  • En felaktig mekanik i foten leder till förändringar i belastningen av nästan alla leder i kroppen vilket leder till skador.
  • När du springer är det en belastning på ca 600kg. En bra löpteknik minskar belastningen.
  • Har du en lättare skada som du ignorerar? Då kompenserar du och överbelastar andra leder.
  • Fotbäddarna justerar och rätar upp mekaniken. De stödjer även vid frånskjutsfasen. Vilket är den absolut mest belastande fasen i rörelsecyklen (gång/löpsteget)

 

Blir du trött efter en arbetsdag?

Då behöver dina hålfötter stöd.

 

Står du på hårt underlag?

Inläggen är stabila och flexibla/dynamiska precis som fötterna är. De tappar aldrig den gjutna formen.